חוכמת האדמה - מרכז לריפוי טבעי - עקרונות הטבעונות הבריאה
דר. האושקה - Dr. Hauschka - מוצרי קוסמטיקה ביו-אורגנית  |  

הצטרפות לרשימת התפוצה




מונה:

תאריך ושעה
 

דף הבית >> מרכז לרפואה טבעית >> עקרונות הטבעונות הבריאה
 
עקרונות הטבעונות הבריאה

גל הטבעונות ששטף אותנו בשנים האחרונות הפך לטרנד סוחף. אנשים רבים מפסיקים לאכול מזונות מהחי מסיבות שונות: חלקם מתוך אידאולוגיה של אי פגיעה וניצול בעלי חיים, חלקם מתוך מודעות אקולוגית וחלקם מטעמי בריאות, חלקם טבעונים "אדוקים" שאינם יודעים פשרות וחלקם חיים לפי הגישות של טבעונות חלקית: 80/20, Meatless Monday.
טבעוני מוגדר כמי שצורך תזונה ממקור צמחי בלבד, כלומר ללא רכיבים מהחי (ללא מוצרי חלב, ביצים ובשר מכל סוג). ישנם טבעונים הנמנעים גם מצריכת דבש. צמחונים, לעומתם, נמנעים מאכילת בשר מכל סוג שהוא אך משלבים בתזונתם גם מוצרי חלב וביצים.
מגמת הטבעונות החלה לתפוס תאוצה עולמית בשנות ה-60, אך התרחבה בישראל במיוחד בשנים האחרונות, הן בגלל התעניינות ציבורית (הכוללת גם את ההרצאה הידועה של גארי יורופסקי) והן בעקבות מחקרים רבים הקושרים באופן ברור בין טבעונות לירידה משמעותית במחלות שונות, בעיקר כאלה הקשורות לאורח החיים המערבי.

יחד עם זאת, לא משנה מדוע הגיעו לטבעונות או איך ממשים אותה חשוב להבין ולדעת שטבעונות אינה בהכרח מלה נרדפת לבריאות. נכון, מחקרים מראים באופן ברור שטבעונים כמעט ואינם סובלים ממחלות כמו יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם, עודף משקל, סרטן המעי הגס, סוכרת, מחלות של מערכת העיכול ועוד, אך קל מאד, ללא ידע מוקדם, להפוך לאוכלי ג'אנק פוד טבעוני - דבר הגרוע לא פחות מאכילת כמויות גדולות מידי של מזונות מהחי.

על מנת להיות טבעוני בריא חשוב ליצור שילוב נכון של מזונות, השלמה של חוסרים תזונתיים והרבה הקפדה:
1. חלבון קטניות - חשוב לצרוך אותן על בסיס יומיומי כמקור לחלבון איכותי. חשוב לגוון בסוגי הקטניות, לאכול אותן טריות או יבשות- מושרות או מונבטות. הנבטת קטניות וזרעים יוצרת שינוי בריכוז הסוכרים והחומצות שבקטנייהוהופכת אותה לקלה יותר לעיכול ובעלת ערכים תזונתיים גבוהים יותר.
מומלץ במיוחד לשלב בכל קטניות ודגנים מלאים וזאת על מנת להשלים את חומצות האמינו החסרות בכל אחת מהקבוצות: בדגנים חסרה החומצה האמינית ליזין ובקטניות חסרה החומצה האמינית מתיונין.
2. אומגה 3 - בחברה המערבית ניכר חוסר גדול באומגה 3. אומגה 3 היא חומצת שומן חיונית לתפקוד מערכות שונות בגוף, החל מתקינות ממברנות התאים בגוף וכלה בשמירה על איזון מבי ומדדי הדלקת בגוף. בחברה המערבית, בעיקר הים-תיכונית, קיימת מצד אחד צריכה נמוכה של אומגה 3 ומצד שני צריכה גבוהה של אומגה -6 (גם היא חומצת שומן חיונית, אך עודף שלה מונע את הספיגה של אומגה 3), השמירה על האיזון הנכון בין השתיים הוא המדד החשוב.
אומגה 3 יש בכמות רבה בדגי ים צפוני, אך גם בזרעי המפ (זן של קנביס, שאינו מכיל THC, החומר הפעיל, ה"ממסטל" ובזרעיו יש כמות גבוהה של אומגה 3, 6 ו-9 בכמות אופטימלית וחומרים מזינים נוספים. למידע נוסף) זרעי המרווה המרושתת (למידע), זרעי פשתן (למידע), זרעי צ'יה, אגוזי מלך, אגוזי ברזיל ואבוקדו ולכן ע"י אכילה נכונה ומאוזנת אין סיבה לחוסר גם אצל טבעוניים.
אומגה 3 נחקרת כיום באופן חיובי בעיקר בתחומים הקשורים לחקר המוח, הפרעות קשב וריכוז ומחלות הקשורות למצבים דלקתיים בגוף
B12 .3 ויטמין - נמצא בצורה משמעותית בעיקר במזונות מהחי כמו בשר, דגים, איברים פנימיים, חלב ,גבינה וביצים. ויטמין זה משמש בין השאר כקואינזים בתהליכי ייצור של חומצות אמינו וחומצות שומן. הוא מיוצר באופן טבעי ע"י החיידקים הטובים במעיים, אך רק כאשר הפלורה הטבעית בגוף קיימת בצורתה התקינה. גם תהליך ספיגתו של הויטמין בגוף מורכב יותר ולכן אפשר למצוא גם אנשים שאוכלים בשר מידי יום ולהם חוסר בויטמין זה. יחד עם זאת זהו חוסר נפוץ מאד בטבעונים.
B2 .4 ויטמין - מצוי בשפע במזון מהחי אך קיים גם במזונות מהצומח: גרעינים, נבט חיטה, קפה, שמרים, ברוקולי, דלעת וסויה.
B6 .5 ויטמין - נמצא בעיקר במזונות מהחי כגון: איברים פנימיים, עוף דגים וביצים. הוא משתתף בתהליכים כימיים הקשורים לבניית חומצות אמינו. חסר בו יכול להתבטא באנמיה, הפרעות שינה, הפרעות נוירולוגיות והפרעות נפשיות.בצומח אפשר למצוא אותו בקמח חיטה מלא, אורז מלא, שיבולת שועל, בוטנים וקטניות.
D .6 ויטמין - אלו למעשה תירכובות הנמנות עם קבוצת הסטרואידים. יש לו מספר נגזרות על ידי חשיפת העור לאור השמש, בצורה מבוקרת מייצר גוף האדם לעצמו את הויטמין, אך עם זאת, מסיבות כאלה ואחרות ישנם חוסרים גדולים ממנו באוכלוסיה המערבית.
בין תפקידיו של הויטמין ניתן למצוא שמירה על צפיפות עצם תקינה, בקרה על התחלקות תאי לימפה ואחרים, ניתן, אם כן לקבל את הויטמין ע"י אור השמש או במזונות "מועשרים" בויטמין.
7. ברזל - זהו מינרל השייך למשפחת יסודות הקורט - רכיבים הנדרשים לגוף בכמויות קטנות יחסית. יחד עם זאת חסר בברזל הוא אחר החסרים השכיחים ביותר בעולם המערבי. ברזל חיוני לנשיאת החמצן לתאי הגוף. הוא משמש גם כמרכיב חיוני במולקולול אחרות. חסר בברזל יתבט באנמיה המתבטאת בעייפות וחולשה סימנים נוספים יכולים להיות שילשולים, עצירות או אבדן תיאבון. חסר ברזל יכול לפגוע ביכולות מנטאליות, במיוחד בילדים ותינוקות. ברזל בתזונה צמחונית ניתן למצוא בקטניות, ירקות עליים (בעיקר כהים) ואגוזים. יש לציין שספיגת הברזל משתפרת כשהוא נמצא יחד עם ויטמין C לעומת זאת, קפאין פוגע בספיגת הברזל.
8. אבץ - מינרל חשוב הנמנה עם מרכיבי מברנת התא. הוא קשור לפירוק ובקרה על DNA, ייצור חלבוני התא. חסר בו יתבטא בחולשה חיסונית, פגיעה בגדילה, בחוש הטעם והריח ועוד. אבץ נמצא במזונות מהחי אך גם בדגנים מלאים, קטניות ואגוזים
9. סידן - זהו המינרל השכיח ביותר בגוף האדם. רוב רובו של הסידן מצוי בשיניים ובשלד ומעט מאד ממנו בדם וברקמות אחרות. הסידן נכנס ויוצא מהעצמות באופן קבוע בתהליכי בנייה והרס. בגיל צעיר מסת העצם בעיקר נבניית ואחרי גיל 30 היא הולכת וקטנה בהדרגה
לעומת הגורסים שסידן יש רק בחלב, כיום ידוע שדווקא במזונות מהצומח יש כמות לא פחותה ואף רבה יותר של סידן. הוא קיים בעלים ירוקים, בברוקולי וכרוב, בטופו, בטחינה ובאגוזים ובמיוחד בשקדים.

לסיכום, לטבעוניים לא חייבים להיות חסרים תזונתיים. מזון המתבסס על ירקות, פירות, דגנים מלאים, קטניות ושמנים איכותיים יכול לספק את הרכיבים. שילובי תזונה נכונים, אכילת כמות מספקת של רכיבי תזונה חיוניים כמו גם שמירה על פלורת מעיים תקינה וחומציות מאוזנת בקיבה יכולים לתת בסיס מוצק. מומלץ לבסס את הארוחות על מזון מבושל בבית ובמקרה של חסרים שהתגלו בבדיקות דם מומלץ לצרוך תוסף תזונתי עד להשלמת החוסר ובמקביל לערוך שינויים תזונתיים להשלמת החסרים.

נכתב ע"י דנה ביק-שנוני - נטורופתית מוסמכת, תזונאית הוליסטית והרבליסטית קלינית ,Cl.H. N.D מטפלת בקליניקה של "חוכמת האדמה"

להלן קישורים למידע ולאפשרויות רכישה של תוספי תזונה טבעיים שיתכן וחסרים למי שניזון ממזון טבעוני בלבד:

ויטמין B12 מתילקובלמין - הויטמין בצורתו הטבעית שנספג היטב ואינו מכיל ציאניד
כלורלה - אצת מים מתוקים, עשירה בחומרי תזונה ומנקה רעלים, מתאימה לכולם, בעיקר לצמחונים וטבעונים:
של GREEN GEM, של PUKKA
אומגה 3 צמחי - קיים בצורות שונות, מקורו בעיקר בזרעי הפשתן, זרעי מרווה מזנים שונים (מרושתת, ספרדית = צ'יה) וזרעי המפ (קנביס, זנים לא פסיכואקטיביים של קנאביס סאטיבה).
בקרוב, נוכל להציע לכם מחדש אומגה 3 צמחי מזרעי מרווה מרושתת.
להלן מספר הצעות:
שמן זרעי מרווה מרושתת בכמוסות - של חברת VISAGE
שמן המפ - מזון על ומקור מצויין לאומגה 3 צמחית, של PUKKA
כמוסות אומגה פשתן 1000 מ"ג - FLAX SEED OIL, של NSP
כמוסות שמן זרעי מרווה - Chia Seed Oil, של Nutri Care
תוספי תזונה שונים, ויטמינים ומינרלים:
B קומפלקס ותוספי התזונה איכותיים נוספים של NSP
תוספי תזונה שונים, ויטמינים ומינרלים:
תוספי התזונה של NOW ו-NUTRICARE

















 

צמחי מרפא | רכישת צמחי מרפא תרופות טבעיות ותוספי תזונה | פורמולות צמחי מרפא "ראן צמחים"פורמולות סיניות "זן צמחים" | נטורופתיה | איור-וודה | פורמולות איורוודיות |
תוספי התזונה האיכותיים של אנ.אס.פי - NSP - Nature's Sunshine | לאם ולתינוק | לחמים בריאים | RAW FOOD | טופו אורגני "קדיתא" | דמיאנה - תחליף טבק טבעי | קפה אורגני | שוקולד פרא | דבש טבעי "פרחי הגליל" בעל תו תקן של מועצת הדבש | קוסמטיקה טבעית ואורגנית | קוסמטיקה איורוודית | קוסמטיקה טיפולית | קוסמטיקה אורגנית "אננדה"pukka פורמולות אירווודיות ותוספי תזונה | "דר. האושקה" | צ'יוונפראש אורגני | טחינה "אמארה" | סירופ אגבה | גרין מגמה -Green Magma | אורגנול - אנטיביוטיקה טבעית | שפעת החזירים - טיפול ומניעה | מתנות ואריזות שי | תה אולונג - תה ירוק סיני אמיתיאומגה 3 צמחית מזרעי המרווה מרושתת של חברת מרוולס - Marvalousשיפור תפקודי המוח ActivBrain | הפתרון הטבעי לתופעות גיל המעבר Femarelle | הפסקת עישון עם דמיאנה | קליניקה לריפוי טבעי | טיפולי פוריות טבעיים | סדנת ארומתרפיה | פורמולות הבית של חוכמת האדמה - לטיפול טבעי במצבים בריאותיים אקוטיים ושכיחים | הטיפול הטבעי בבעיית קשב וריכוז |
vegetable Omega 3 of Clary Sage - Salvia Sclarea by Marvalous
| הקליניקה החדשה של "חוכמת האדמה" מבחר טיפולים טבעיים מידי מטפלים מקצועיים | Fohow Haicao Gai - מוצר קלציום מדור חדש מאצות-ים | פטריות כוח סיניות בפורמולות עוצמתיות של חברת Fohow |



לייבסיטי - בניית אתרים