חוכמת האדמה - מרכז לריפוי טבעי - חליטה לצום קל וטיפים לתזונה נכונה לפני ואחרי הצום
דר. האושקה - Dr. Hauschka - מוצרי קוסמטיקה ביו-אורגנית  |  

הצטרפות לרשימת התפוצה




מונה:

תאריך ושעה
 

דף הבית >> מרכז לרפואה טבעית >> נטורופתיה >> חליטה לצום קל וטיפים לתזונה נכונה לפני ואחרי הצום
 
חליטה לצום קל

בכדי להקל עליכם את הצום, אנו מציעים חליטת צמחים, המיועדת לדיכוי התיאבון, "חליטה לצום קל", המסיעת להתמודד עם תהליכים היוצרים את תחושת הרעב.
החליטה מבוססת על צמחים המסייעים לאזן את משק הסוכרים בדם ובכך למזער את הפרשת האינסולין, את תחושת הרעב והכמיהה למתוק, יחד עם צמחים המסייעים לשיפור המטבוליזם, לניקוי הדם וצמחים מרגיעים.
זו חליטה טעימה, ממנה ניתן לשתות מספר כוסות, לקראת הכניסה לצום.
אך אין די בשתיית החליטה, רצוי מאד, יחד עם זאת, להזין את עצמנו בחוכמה ובאופן שיקל על גופנו לעבור את הצום בקלות.

תזונה נכונה לצום קל
תקציר הנחיות לצום קל (בהמשך תמצאו הסברים והנחיות בהרחבה)
לא משנה אם מדובר בצום של יום אחד או יותר, צום של יום כיפור, צום מיצים וכו', חשוב לזכור שיש להיכנס לצום באופן הדרגתי, וכך גם לצאת ממנו:
1. מומלץ שהארוחה המפסקת לא תהיה ממש בסמוך לתחילת הצום אלא עד כשעתיים-שלוש לפני תחילת הצום.
2. מומלץ לאכול בארוחה זו בעיקר ירקות טריים ומבושלים ודגנים מלאים אשר ייגרמו לתחושת שובע מבוקרת וארוכה יותר.
3. מומלץ שלא לאכול ארוחה כבדה מדי ולא לצרוך הרבה מזונות מהחי. ארוחה גדולה וכבדה לא בהכרח תגרום לשובע לאורך זמן רב יותר!
4. בין הארוחה לתחילת הצום מומלץ לשתות הרבה מים, ומים בלבד- המדד יהיה צבע השתן. אין צורך להגזים. צבע שתן צהבהב בהיר הוא הצבע המעיד על שתייה תקינה.
5. בזמן הצום מומלץ לנוח ולא להתאמץ.
6. בסיום הצום, חשובה גם היציאה מהצום. חשוב שלא להתנפל על האוכל אלא להתחיל במרק, ירקות מבושלים או כריך קטן. אם מרגישים צורך במשהו מתוק אפשר לאכול פירות מבושלים.
אחרי כשעה וחצי-שעתיים, ניתן לחזור לאכילה סדירה ורגילה. ושוב, לשים לב לתחושות האישיות ולא להתנפל על האוכל.

משחר ההיסטוריה של הרפואה העתיקה מוזכר השימוש בצום. דתות שונות ושיטות ריפוי שונות משתמשות בצום לניקוי וטיהור הגוף מהיבטים כאלה ואחרים.
רבים מאיתנו יצומו ביום הכיפורים, לרובנו הצום אינו קל, ההימנעות ממזון ושתייה אינה טבעית, אנו מורגלים בארוחות מסודרות או לאורך כל היום ובשתייה בכל פעם שנחוש בצמא.
כמו שנאמר לעיל, השימוש במוצרים המקלים על הצום, היא אפשרות נפלאה, אך אין בהם די, בכדי לעבור את הצום בקלות, עלינו להכין את גופנו.
בתי הטבע ורשתות הפארם, מציעים לקראת יום כיפור, מוצרים, ברובם על בסיס טבעי, המבטיחים צום קל, הצרכן קונה ומתאכזב, כי לבדם, ללא הכוונה והדרכה לתזונה נכונה ומבוקרת, לפני הצום, השפעתם מועטה.
באמצעות תזונה ושתייה מותאמת ובפרקי זמן נכונים, אנו יכולים להביא את הגוף למצב שתחושת הרעב תידחה לשעות ארוכות ומשק המים בגופנו יספיק להביאנו עד סוף הצום ללא קושי רב.

שלשה עקרונות מנחים שיעזרו לנו להכין את הגוף לקראת צום יום כיפור: הראשון, אכילת מאכלים שמתעכלים באופן איטי בגוף, השני, אכילה שלא תכביד על מערכת העיכול והגוף כולו ויגרמו לנו לשעות רבות של כבדות ועייפות והשלישי, שמירת נוזלים בגוף.

להלן שורה של טיפים, אשר יסייעו לכם לעבור את הצום בקלות:
 
במקום לאכול לפני הצום, ארוחת צהריים וארוחה מפסקת גדולה, יש לאכול מספר ארוחות קטנות לאורך היום, עם אפשרות לארוחה מעט גדולה יותר בצהריים. בשום אופן אין לאכול 2 ארוחות כבדות, העיכול שלהן מצריך אנרגיה רבה וגורם לעייפות. בצום אנו זקוקים לשמור על כל הכוחות שלנו!!!
• רצוי כי הארוחות במשך היום תהינה מבוססות על פחמימות מורכבות ומזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך או בינוני, כמו דגנים מלאים, קטניות, ירקות, עלים ירוקים ופירות.
• המזון המלא מזין יותר, מתעכל באופן איטי יותר ושומר על תחושת שובע לאורך זמן רב יותר. כך גם הפחמימות המורכבות והסיבים התזונתיים, הם מתפרקים לאט ומזינים את גופנו במנות קטנות לאורך שעות.

הארוחה המפסקת צריכה להיות קלה ולהסתיים כשעתיים- שלוש לפני תחילת הצום. בין הארוחה המפסקת לתחילת הצום יש לשתות מים ולאכול מזונות קלים כגון קרקרים, פירות וכדומה.
בשום אופן אין לאכול בארוחה המפסקת סוגי בשר, כי העיכול שלהם מכביד על הקיבה ומצריך אנרגיה רבה. למי שבכל זאת מעוניין בחלבון מהחי, יוכל לאכול מנה קטנה, לא מטגנת של דג.

עלינו לעודד את הגוף להירגע ולעבוד לאט עד כמה שניתן. לשם כך עלינו להימנע ממזונות שעשויים לעודד פעילות ולעורר את הגוף, כמו סוכר וקפאין.
המחשבה כי סוכר ייתן לנו אנרגיה לעבור את הצום מוטעית, הסוכר אמנם ממריץ את פעולת הגוף אבל רק לזמן קצר. לאחר מכן הגוף חווה צניחה ברמת האנרגיה, מה שמעודד מיידית את תחושת הרעב (כאשר רמת הסוכר בדם עולה, מתגברת הפרשת האינסולין ואיתה תחושת הרעב).
• לכן יש להימנע מאכילת עוגות, סוכרים, קמח לבן, לחם לבן, בצקים, מאפים, בורקסים וממתקים, אל תמתיקו את התה בסוכר אלא בסירופ אגבה או לי-צוף.
מומלץ להימנע גם ממיצים ממותקים, או אפילו טבעיים, המכילים כמות גבוהה של סוכר ולהיצמד אך ורק למים. ניתן לשתות גם תה צמחים המרגיע את הגוף.

גם צריכה של קפאין אינה מומלצת מאחר והוא מעודד השתנה, מה שעלול להגביר את תחושת הצמא ומעבר לכך יש לו גם נטייה להגביר את הדופק ולהאיץ פעולות בגוף. גם קולה ותה המכיל קפאין אינם מן המומלצים.
• אם אתם צרכני קפה קבועים, דאגו כבר שבוע לפני הצום, להפחית בהדרגה את מספר הכוסות כדי להימנע מכאב ראש של גמילה.

הבעיה העיקרית של הצום היא דווקא הצמא ולא הרעב. כדי להקל על הצום, עלינו להכין את הגוף מראש ולהימנע כבר ביום קודם לצום מאכילת מאכלים חריפים ומאכלים רוויי מלח.
גם ביום הצום ובארוחה המפסקת עלינו להימנע מצריכה מוגברת של מלח ומאכלים חריפים הגורמים לצמא.
פירות עשירים בסוכר, כגון אבטיח, ענבים, מנגו וכדומה, רק יגרמו לצמא ורעב ואי נוחות בצום.
יש לשתות מים והרבה עד הרגע האחרון - דאגו למאגר הנוזלים בגוף כבר מיום לפני!!!

למי שצורך ויטמינים, תוספי תזונה ומינרלים – מומלץ להימנע מצריכתם בערב הצום שכן ללא מזון הם עלולים לגרום לתחושת בחילה. התוספים מעודדים פעילות של הגוף ולא יקרה כלום אם לא נצרוך אותם יום אחד בשנה.

במהלך הצום, יש להימנע משהיה ממושכת בשמש ומפעילות גופנית, היא מעייפת וצורכת קלוריות יקרות, שיגרמו לתחושת רעב. אדם רגוע, יעבור את הצום ביתר קלות.

גם היציאה מן הצום צריכה להיעשות בצורה נבונה. ניתן לשבור את הצום עם כוס אחת של שתייה ממותקת כדוגמת חליטת צמחים חמה, מרגיעה ומנחמת כדוגמת פסיפלורה, לימונית, לואיזה, או מליסה, ממותקת בכפית סוכר חום, סירופ אגבה או דבש, או כוס מיץ פירות טריים, או מרק ירקות ולאכול קרקר שיפון עם אבוקדו ולימון, או עוגיית שיבולת שועל.
יש להימנע ממזונות עתירי שומן כמו מטוגנים, פיתות, פיצות או בורקסים, השומן מקשה על תהליך החזרה לאכילה לאחר הצום.

את הארוחה המלאה, רצוי לדחות לכשעה לאחר סיום הצום.
הארוחה יכולה לכלול בתוכה את כל מרכיבי המזון, בעיקר קטניות ודגנים מלאים, גם כאן רצוי להמעיט בשומנים ולהתחיל בכמויות קטנות.
מומלץ לשתות לאחר הארוחה, חליטת תה ירוק עם יסמין המתאימה לשתיה לאחר ארוחה כבדה, מסייעת לעיכול ומעניקה תחושת הקלה.
 




למה מרגישים רע בעת הצום?
צום הוא חלק מתהליך ניקוי רעלים ולכן, בגלל אי אספקת מזון, הגוף ניגש לרזרבות המצויות בשכבות השומניות בהן יושבים גם רעלים שהצטברו בגוף ומשתחררים יחד עם החומרים המזינים. כתוצאה מכך נחוש, כאבי ראש, מגרנות, חולשות וכדומה.
מי שרגיל לאכול כמויות גדולות ולצרוך בשרים, שומנים וסוכרים, יסבול יותר, מכיוון שהמעבר החד וליום שלם, למצב של אי אכילה ולאבדן מאזן הסוכרים בדם, יסבול יותר. מי שאוכל בד"כ מזון מאוזן ובריא בכמויות קטנות ולועס אותו היטב, יעבור את הצום ביתר קלות.

צום קל וגמר חתימה טובה

(תודה לדנה ביק-שנוני, נטורופתית, תזונאית הוליסטית והרבליסטית קלינית, והנטורופתים האחרים, שסייעו בכתיבת ההמלצות)

צמחי מרפא | רכישת צמחי מרפא תרופות טבעיות ותוספי תזונה | פורמולות צמחי מרפא "ראן צמחים"פורמולות סיניות "זן צמחים" | נטורופתיה | איור-וודה | פורמולות איורוודיות |
תוספי התזונה האיכותיים של אנ.אס.פי - NSP - Nature's Sunshine | לאם ולתינוק | לחמים בריאים | RAW FOOD | טופו אורגני "קדיתא" | דמיאנה - תחליף טבק טבעי | קפה אורגני | שוקולד פרא | דבש טבעי "פרחי הגליל" בעל תו תקן של מועצת הדבש | קוסמטיקה טבעית ואורגנית | קוסמטיקה איורוודית | קוסמטיקה טיפולית | קוסמטיקה אורגנית "אננדה"pukka פורמולות אירווודיות ותוספי תזונה | "דר. האושקה" | צ'יוונפראש אורגני | טחינה "אמארה" | סירופ אגבה | גרין מגמה -Green Magma | אורגנול - אנטיביוטיקה טבעית | שפעת החזירים - טיפול ומניעה | מתנות ואריזות שי | תה אולונג - תה ירוק סיני אמיתיאומגה 3 צמחית מזרעי המרווה מרושתת של חברת מרוולס - Marvalousשיפור תפקודי המוח ActivBrain | הפתרון הטבעי לתופעות גיל המעבר Femarelle | הפסקת עישון עם דמיאנה | קליניקה לריפוי טבעי | טיפולי פוריות טבעיים | סדנת ארומתרפיה | פורמולות הבית של חוכמת האדמה - לטיפול טבעי במצבים בריאותיים אקוטיים ושכיחים | הטיפול הטבעי בבעיית קשב וריכוז |
vegetable Omega 3 of Clary Sage - Salvia Sclarea by Marvalous
| הקליניקה החדשה של "חוכמת האדמה" מבחר טיפולים טבעיים מידי מטפלים מקצועיים | Fohow Haicao Gai - מוצר קלציום מדור חדש מאצות-ים | פטריות כוח סיניות בפורמולות עוצמתיות של חברת Fohow |



לייבסיטי - בניית אתרים